Így fogj hozzá az életmódváltáshoz!

Sportolsz, amikor épp nincs más dolgod, de van, hogy fél évig pihen a szekrényedben az edzőruhád? Sokat hallottál már arról, mit és hogyan kellene enned, vagy épp nem enned, és van, hogy megpróbálsz ezt-azt, de sosincs eredménye? Életmódot váltani nem egy hét alatt kell, ha viszont kitartó vagy, sokat változhat a külsőd és a lelkiállapotod is – kezdj neki lépésről lépésre!

Ne akarj mindent azonnal!

Az életmódváltás sokak számára drasztikusan hangzik, hiszen azt sugallja, változtatni kéne a korábbi rutinon. Ez sosem olyan könnyű; ha azonban kitartó vagy, akkor a szervezet is megszokja az új rendszert, a mozgást, az étkezést, és már az lesz a természetes. Nagyon fontos, hogy ha úgy döntesz, életmódot váltasz, csakis lépésről lépésre kezdj bele. Ne rögtön akarj mindent; 1 hónap alatt visszafogyni a versenysúlyodra, és egyik napról a másikra drasztikusan csökkenteni a napi ételmennyiséget. A fő szabály: tartsd be a fokozatosság elvét!

Legyenek céljaid!

Fogyni szeretnél? Fitt akarsz lenni, izmosabb testre vágysz, és felturbóznád a szervezetedet? Mindez sikerülhet, mindössze arra van szükség, hogy pontosan fogalmazd meg, hol szeretnél tartani 1, 3, 6 és 12 hónap múlva. Ha vizuális típus vagy, a céljaidat írd fel egy cetlire, és ragaszd a hűtőszekrényre: így majd akkor is eszedbe jutnak a dolgok, amikor este 10-kor vágynál csokis pudingra.

Életmódot váltani nem könnyű, de megéri!

Gui Angéla, a NEFI Egészségkommunikációs Központjának vezetője szerint érdemes átgondolni, egy betegség felmerülésekor miért viselkedünk másként, mint alapvetően a mindennapokban. „Gondoljunk csak bele, ha megbetegszünk, milyen energiákat vagyunk képesek mozgósítani annak érdekében, hogy meggyógyuljunk. Egy nátha, egy hasmenés esetén is mindent megteszünk, betartunk, amit az orvos mond, annak érdekében, hogy mielőbb meggyógyuljunk. Pláne egy komolyabb betegség esetén: idő, pénz nem számít, csak az egészségünk. De miért nem teszünk meg mindent annak érdekében, hogy egészségesek maradjunk? Az egészségre úgy tekintünk, mint valamire, ami van, ami lesz, ami jár nekünk. Pedig az egészség érték, méghozzá nagyon törékeny. Ha legalább annyi energiát fordítanánk az egészségünk megőrzésére, mint amennyit adott esetben a betegségből való felgyógyulásunkkor mozgósítunk, akkor tovább élhetnénk egészségesen.”

Ne büntesd, sanyargasd magad!

Az életmódváltás nem azt jelenti, hogy onnantól soha többé nem ehetsz egy jót, nem vacsorázhatsz este 6 után, és örökre száműznöd kell kedvenc édességeidet az életedből! Ha nagyon szigorú vagy magaddal, előbb-utóbb eleged lesz, és alábbhagy a kedved is. Alkalmanként ugyanis belefér egy késői vacsora, egy szelet torta, egy kis nassolnivaló, csak arra figyelj, hogy ne mindennap jutalmazd magad. Válassz ki a héten egy csalónapot, a hét többi napján azonban próbáld tartani magad ahhoz, amit elképzeltél.

Mondj búcsút a felesleges kalóriáknak!

Imádod az üdítőket és a köreteket? Ha már ezt a két dolgot kiiktatod az életedből, rengeteg minden megváltozhat. A krumpli és a kenyér helyett egyél a húshoz salátát, savanyúságot, az édes italokat pedig cseréld tiszta vízre, amit akár egy kevés citrommal, uborkával, gyömbérrel is ízesíthetsz.

Taktikázz!

Tudtad, hogy a test gyakorlatilag bármit képes megszokni? Elsőre lehetetlennek tűnik, hogy ne a munka után, este 6 után ess neki a hűtőnek? Minden csak megszokás kérdése. Ha csak ekkor tudsz együtt lenni a pároddal, akkor szinte biztos, hogy le fogsz ülni mellé vacsorázni. Variálj az ételekkel: készíts olyan gyors, könnyű fogásokat, amik egészségesek, de aludni is tudsz majd tőlük, és figyelj arra, hogy ne legyen túl későn ez a vacsora. Ha van lehetőséged késő délután egy korai étkezéshez, akkor szoktasd a szervezetet arra, hogy ez után már „ne legyen” éhes: először hétfőnként hagyd ki a késői vacsorát, pár hét után válassz még egy napot, így szépen-lassan megszokja a test az új felállást.

Óvatosan az edzéssel!

Nincs életmódváltás edzés nélkül, ám itt is adj időt magadnak. Az, hogy bérletet vásároltál az edzőterembe, nem azt jelenti, hogy mostantól mindennap ott kell rostokolnod. Fokozatosan szoktasd rá a szervezetedet a mozgásra, és ne feledkezz meg a pihenőnapokról sem! Ha rájössz, hogy utálod a kondizást, keress más mozgást, amit tényleg szeretsz, és ami hiányozni fog, ha kimarad. Próbálj ki új dolgokat, tornázz otthon, fuss a kutyával, sétálj a pároddal – a lényeg, hogy hetente 3-4 alkalommal szánj erre időt!

Sosincs késő!

Gui Angéla szerint soha nem késő életmódot váltani, de akármikor is kezdünk bele, legyünk türelmesek magunkhoz. Ahhoz ugyanis, hogy az életmódváltásunkhoz szükséges teendők beépüljenek a mindennapjainkba, meg kell változtatnunk a viselkedésünket. A viselkedés befolyásolja az egészséget – ez az állítás mindenki számára egyértelmű, hiszen az, hogy mit eszünk, iszunk, mozgunk-e, és vannak-e szenvedélybetegségeink, az mind-mind meghatározza, hogy a testünk miként működik, és életünk során milyen állapotba kerül. A viselkedésre kell tehát hatnunk.

De hogyan?

A viselkedésünket meghatározza az egyén vagy a közösség ismerete, illetve az, hogy a viselkedés megvalósításához testi és lelki készségek, képességek megvannak-e. Emellett motivációra is szükségünk lesz a cselekvést elindító tudatos döntésekhez. Ám még mindig ott vannak azok a fránya körülmények, amikre mindenki szeret hivatkozni. Merthogy az életmódváltás sikerességét a fizikai és a szociális-kulturális környezet is nagymértékben meghatározza. Sok mindennek kell egy időben, egy irányba hatni annak érdekében, hogy az életmódváltás ne dőljön dugába az első hetek, az első nehéz pillanatok után. A kialakult szokásainkon nehéz változtatni. De ha belegondolunk abba, hogy kezünkben van a sorsunk, és tulajdonképpen az esetek nagy részében tőlünk függ, látni fogjuk-e az unokáinkat, akkor nem kérdés, megéri belevágni az életmódváltásba!

 

Forrás: life.hu