A csokoládé ezer arca

Csokoládéra gondolva mindenkinek más jut eszébe, kinek keserű csokoládé, kinek tejcsokoládé, töltött, mogyorós, mandulás, ropogós gabonával dúsított, kicsi, nagy, kerek, szögletes,...végtelen forma és íz variáció. Mindannyian szeretjük, előfordul, hogy leküzdhetetlen vágyunk támad egy szelet csokoládé iránt. Nem csoda, hiszen az édes íz szeretete velünk született tulajdonság. E mellett a kakaónak könnyű dolga van, ellenállhatatlan aromáját 500 féle ízanyag alakítja ki.

Hogyan hat ránk a csokoládé?

A csoki kellemesen olvad szét a szájban és finom. Már e két dolog is fogyasztására ösztönöz bennünket. Teobromin és koffein tartalma serkentőleg hat. Csoki evéskor (egyes kutatók szerint már illatának megérzésekor is) agyunkban egy belső opioid peptid, béta-endorfin szabadul fel. Ez az ún. boldogsághormon jó kedvre deríthet, ha szerelmi bánatunk van, összerúgtuk a port a legjobb barátnőnkkel (barátunkkal), vagy csak egyszerűen nem indult túl jól a nap.

A csokoládé és a banán emelik a szerotonin szintet. A szerotonin az agyban nagyon fontos ingerületátvivő, hiánya felelős depresszió és pánikbetegség létrejöttért, agresszivitásért. A téli melankóliát is orvosolhatjuk néhány szelet csokoládéval. Van olyan, hogy a szokásosnál meggondolatlanabbak, indokolatlanul kapkodóak vagyunk, ilyenkor szintén jól jöhet egy kevés csoki, ami megnyugtat.

A csoki jutalmazó hatású, ezt az érzést már gyermekkorban hozzákapcsoljuk a csoki evéshez, mivel általában valamilyen jó viselkedésért kapjuk.

A szervezetben keletkeznek szabad gyökök, amelyek bizonyos kórokozók elleni védelmet szolgálják. A szabad gyökök megfelelő kontroll nélkül felszaporodnak, öregedési folyamatokat indítanak el, károsítják a sejtek DNS állományát és más fehérjéket is. Megfékezésükre az antioxidánsok szolgálnak. A polifenolok közé tartozó flavonoidok is ilyen antioxidáns hatású vegyületek, amelyek közül a kakaóbab többfélét is tartalmaz.

A kakaó több fontos fenolt tartalmaz, mint a vörösbor, ezáltal eredményesen csökkenti a koleszterin szintet, véd a szív-érrendszeri betegségektől.

Flavonoid tartalma segít megőrizni az erek rugalmasságát, megkönnyítik a vér áramlását a legszűkebb hajszálerekben is. Csökken a vérrögképződés valószínűsége így a szélütés és a szívinfarktus kockázata is csökken. Egyik flavonoid fajta a katechin jól felszívódik. Erősíti az immunrendszert, véd a daganatos betegségek és egyes kardiovaszkuláris betegségekkel szemben.

A kakaóbab feldolgozása során ezen vegyületek többsége károsodik, kímélő technológiát alkalmazva egy részük megőrizhető. A csokoládé előnyös hatásait csak akkor tudjuk kiaknázni, ha jó minőségű csokit vásárolunk, minél magasabb kakaótartalommal. Ennek az elvárásnak leginkább az étcsoki felel meg, azért is, mert a tej gátolja a flavonoidok felszívódását.

A kakaó ezek mellett jelentős réz, foszfor, magnézium, káliumforrás, vasat és cinket is tartalmaz.

A csokoládé gyorsan és jól felszívódó szénhidrátot tartalmaz, ezáltal azonnali energiaforrás t jelent sportolóknak, az agyműködést is kedvezően befolyásolja, nő a szellemi teljesítőképesség, csökken a felejtés mértéke, ajánlatos lehet tanulás vagy vizsga alkalmával.
A csokoládé a szénhidráton kívül nagy mennyiségű zsiradékot is tartalmaz. Kis térfogatba nagy energia tömörül, 10 dkg csoki átlagosan 500-550 kilokalóriát tartalmaz. Szélsőséges élethelyzetben akár életmentő lehet.

A csokoládét afrodiziákumként (szerelmi serkentő) is számon tartják, bár a legújabb kutatások kimutatták, hogy ehhez olyan mennyiségű csokit kellene elfogyasztani, ami lehetetlen (kb. 4000 szelet).

A csokoládé újabb hasznosítása a test- és arcpakolás. Kisimítja a bőrt, ásványi anyagokkal tölti fel. Különböző anyagokkal dúsítják, így célzottan teljes kezelést, vitaminpótlást stb. tudnak elérni.

Természetesen fontos betartani a táplálkozástudományi ajánlásokat, amelyek nemcsak a minőségre, de a mennyiségre is vonatkoznak. Havonta 3 tábla keserű csokoládé az ajánlott mennyiség, amit lehetőleg főétkezések után fogyasszunk. A túlzott csokoládé fogyasztás növeli az elhízás veszélyét, ami a fent felsorolt kedvező flavonoid hatással ellentéteseket vált ki. Mivel ez az édesség sokféle aromás vegyületet is tartalmaz, tinédzserek és arra érzékeny felnőttek pattanásra való hajlamát növeli.

Kis mennyiségben, étkezés befejező fogásaként a csokoládé a helyes táplálkozás részét képezi, színesíti étrendünket. Sokak szerint a fogak épségét is veszélyezteti kedvenc édességünk. Rendszeres étkezés utáni fogmosással ez a veszély nem áll fenn.

Forrás: dietetikamindenkinek.hu