Divatos diéták helyett válts életmódot!

Állandóan fogyókúrázol, de valahogy sosincs eredménye? Kipróbáltál már számtalan csodaszert, volt, hogy napokig koplaltál, ez mégsem látszott soha a mérlegen? Az életmódváltással sokkal jobban jársz, mint a divatdiéták bármelyikével – el is áruljuk, miért!

 

Gondolkodj hosszú távon!

 

Minden évben felütik a fejüket újabbnál újabb divatdiéták: száműzd a szénhidrátokat, egyél csak tojást, igyál juharszirupot, hagyd ki a reggelit, és vacsorázz be alaposan – te pedig csak kapkodod a fejed, melyik is lenne a leghatékonyabb? Eláruljuk: egyik sem, a diéták ugyanis rövid időre szólnak, egy életen át azonban képtelenség úgy étkezni, hogy sanyargatod magad. Ha azonban azt érzed, hogy mindig 1-1 alkalomra fogysz le igazán, utána azonban elengeded magad, és a többszöröse kúszik vissza, akkor itt az ideje taktikát váltani. Ha nem szeretnéd, hogy a következő éveid is a tökéletes diéta keresésével teljenek, akkor voksolj az életmódváltásra!

Fekete Krisztina dietetikus, a NEFI munkatársa szerint nagyon sokan ott hibáznak, hogy ugyan képesek követni egy szigorú szabályokon alapuló fogyókúrát néhány napig vagy hétig, de hosszú távon már nem tudnak, nem akarnak gondolkodni.

"Az életmódváltás nem csak egy módosított étrendet, étkezést jelent, hanem egy aktívabb életet is. Ha valaki ezt sokadszorra sem tudja megvalósítani, fontos lenne megvizsgálni, milyen lelki ok állhat a háttérben, van-e bármiféle gát, amit feloldva könnyebben menne egy újfajta életmód elsajátítása. Illetve fontos az is, hogy míg a divatdiétánál sokszor vannak konkrét szabályok, tiltólisták, addig egy életmódváltásnál, testsúlycsökkentésnél többet kell dolgoznunk saját magunkért. Például okosan vásárolni, megtervezni az étkezéseket, új ételkészítési formákat megtanulni, beosztani az adagot. Ez egy tanulási folyamat, ahol a kezdetekben dietetikussal is érdemes konzultálni" – vallja a szakértő.

 

Semmi sem tilos

 

Az életmódváltás lényege nem az, hogy pár nap alatt meggyűlöld az ételeket, a mozgást. Egy helyesen összeválogatott étrendbe ritkán, de beleférnek a csalónapok, amikor megeheted a kedvenc ételedet, a hétköznapokban azonban okosan kell összeállítani az étrendedet. Ez egyfajta rendszerességet is ad az életednek, ráadásul az ízekről sem kell lemondanod.

Fekete Krisztina szerint ezért is sokkal jobb az életmódváltás, mert ott semmi sincs tiltólistán. "Ha valaki egészséges, aktív életet él, bátran megengedhet magának időnként 1-1 lazább napot. Persze itt nem arra kell gondolni, hogy minden héten belefér egy nagy sajtos-tejfölös-szalonnás lángos vagy egy XXL-es pizza, hanem arra, hogy ha valaki megkíván valami kevésbé egészségeset, de tudja, hogy úgyis sportol mellette, és utána, az elhajlást követő napokban egy kicsivel kevesebbet eszik majd, akkor időnként, mértékkel bármi belefér.”

 

Mit, mikor, hogyan

 

Ne gondold azt, hogy akkor eszel egészséges ebédet, ha puffasztott rizst majszolsz natúr joghurttal, és már hírből sem ismered az ízeket.

Az életmódváltás lényege az alaposan megválogatott étel: semmi baj a pörkölttel, ha krumpli vagy a krumpli nagy része helyett kovászos uborkával vagy salátával eszed, és a gofriról sem kell lemondanod, csak kicsit másként kell készítened.

Ez utóbbi esetben használj egészséges hozzávalókat: például olyan jófajta összetett szénhidrátokat, mint a zab vagy a teljes őrlésű liszt, a méz, cukor helyett pedig friss gyümölcsökkel édesítsd az ételedet. A dietetikus szerint fontos szempont, hogy ismerjük kellőképpen önmagunkat, és így vágjunk bele az életmódváltásba. Az étkezési napló vezetését kifejezetten jónnak tartja, itt ugyanis fény derülhet olyan kalóriatöbbletekre, amikre később nem is emlékszünk, a hízást viszont nagyban elősegítik. „Sokszor elég csak azt megvizsgálni, hogy egyáltalán hányszor étkezik valaki. Nagyon gyakran előfordul, hogy egy fogyni vágyó már csak azzal is veszít pár kilót, ha az az ételmennyiséget, amit eddig két étkezés alatt fogyasztott el, 4 alkalomra osztja. Ilyen apró dolgokon is nagyon sok múlhat.”

 

Fedezz fel új ízeket

 

Ebédre, vacsorára is érdemes salátát enni, erre azonban ne úgy gondolj, hogy natúr salátalevelet rágcsálsz pár szelet paprikával. Ezerféle finomság létezik, amivel feldobhatod a klasszikus dolgokat: kóstoltad például salátában a sütőtököt, a brokkolit vagy a gránátalmát? Hidd el, érdemes, egy jól átgondolt életmód mellett ugyanis a finom ízekről sem kell lemondanod.

 

Nassolni lehet, de mértékkel!

 

A fogyókúrákba többnyire nem fér bele az édesség, ha azonban hosszú távra tervezel, eheted még a kedvenceidet is, csak másként és mértékkel! A jó minőségű, magas kakaótartalmú étcsoki remek választás – ebből nyugodtan ehetsz 2-3 naponta 1-2 kockát, amikor nagyon vágysz valami édességre. A sózatlan, natúr magvakat is fogyaszthatod: ezekből napi 3 deka a magas omega-3 zsírsavtartalomnak köszönhetően jót is tesz az agyműködésnek és a bőrnek.

 

Legyél kitartó!

 

A dietetikus szerint a legfontosabb dolog, ha valaki életmódot váltana, az, hogy tanuljon meg hosszú távon gondolkodni. Egy új életmód ugyanis a divatdiétákkal ellentétben nem gyorsan ígéri a fogyást.

„Sokan azért keserednek el, mert végigcsináltak számtalan fogyókúrát, és a végeredmény mindig ugyanaz lett: több kiló jön fel a szigorú étrend után nem sokkal, mint amennyi lement az önsanyargatással. Ennek az az oka, hogy a szervezet szó szerint sokként éli meg, ha a szükségesnél jóval kevesebb ételt fogyasztunk, és amikor újra normál mennyiséget veszünk magunkhoz, a testünk azonnal raktározni kezd. Hogy ezt elkerüljük, törekedjünk arra, hogy ne máról holnapra változtassunk mindenen az étkezésben. Csakis apránként, lépésről lépésre lehetünk sikeresek! Ne stresszeljük a szervezetet, eleinte csak 1-2 dolgon módosítsunk, és ha azokat tudjuk tartani, akkor apró lépésekben haladjunk tovább. Ehhez türelem kell, egy jó szakember, távlati célok és rengeteg tanulás, tudatosság, de megéri! 4-6 hónap alatt rögzülnek az új, megtanult életmódbeli és táplálkozásbeli szokások, a szervezet is hozzászokik a változáshoz, sikerélményünk lesz. Így könnyebb egy egészséges életmód javaslatait követni. Végül pedig fontos az eredményesség is: kilók helyett, vagy a kilók mellett centikben is mérjük magunkat, hiszen a derekunknál, a combunkon, a hasunkon, a karunkon vagy éppen a vádlinkon látszik igazán a változás” – vallja Fekete Krisztina dietetikus.

 

 

 

Forrás: life.hu