A fittebb élet első lépései

sp_1.jpgA fotel kényelmében ülve a tévé, vagy a számítógép monitor kékes fényében hányszor és hányan megfogadták már, hogy változtatnak, a lustulás helyett aktivizálják magukat. Persze a fogadalom mindig másnaptól élt, és az a másnap sokszor nem kezdődött el. Aki most újra rendszeres mozgásba fogna, érdemes végiggondolnia, hogy mit nyer azzal, ha fizikailag aktívabb életet él. Az életminőség ugyanis függ az egészségtől és a rendszeres testmozgástól.

 

A szervezet megfelelő működéséhez rendszeres fizikai tevékenységre van szükség.

  • A mozgásszegény életmód számos krónikus betegség kockázatát növeli.
  • Az aktív életvitel számos társadalmi és pszichológiai előnnyel jár.lazy-guy-on-computer.jpg
  • A fizikai tevékenység és a várható élettartam közt közvetlen kapcsolat áll fenn.
  • A fizikai aktivitás hatására növekszik az önértékelés, ezáltal javul az életminőség.
  • A kifinomultabb önértékelés optimistábbá tesz, segít a stressz leküzdésben, egyfajta „lelki edzettséget ad”, ami hozzájárul a fizikai egészséghez.
  • Az egyensúly, a mértékletesség és a harmónia megtalálásában tehát hasznos eszköz lehet a rendszeres sport.

Fontos, hogy megtaláljuk azt a mozgásformát, amely leginkább illik hozzánk, amit örömmel és kitartással tudunk végezni, és amiből energiát meríthetünk a hétköznapokban.
Az alábbi ajánlások minden 18 és 64 év közötti egészséges felnőttre vonatkoznak. Azonban különböző finomításokra, bizonyos esetekben korlátozásokra szükség lehet az egyedi egészségi kockázatoktól, illetve terhelhetőségtől függően.

A fizikai aktivitásra vonatkozó általános ajánlások:

  • Az egészséges felnőtt (18-65 év) korosztálynak naponta legalább 30 perc, közepes intenzitású aktivitásra van szüksége.
  • schools page.gifA fejlődésben lévő gyereknek, ifjúnak legalább napi egy órányi játékos testedzésre, aktív testmozgásra van szüksége.
  • Minden ember számára hasznos első lépés a célok kitűzése, esetleg egy szakember segítségével, aki javaslatot tehet az egészségi állapot, a kor, az életmód, a környezeti lehetőségek, a napirend figyelembevételével a megfelelő testedzési lehetőségek kiválasztására, tervezésére.
  • Bármilyen sporttevékenységet a fokozatosság elvét betartva, elővigyázatosan kell elkezdeni. Mielőtt bárki belekezdene egy mozgásformába javasolt a háziorvos véleményét kikérni.
  • A nem megerőltető tempójú gyaloglás mindenki számára alkalmas lehet a kezdeti hónapokban.
  • A rendszeres fizikai aktivitás egész életére szóló mindennapos program legyen.
  • A napi 30 perc testmozgás egy célérték, amely nem jelenti azt, hogy az első naptól kezdve ezt kell követni. Mindig be kell tartani a fokozatosság elvét.
  • A rendszeresség szerepe kiemelkedő a testmozgások esetében.
  • Napjainkban az aerob mozgásformák mellett a magas intenzitású, izomerő fejlesztő mozgásformák is előszeretettel ajánlhatók – nőknek, férfiaknak egyaránt – az állóképességi tréningek mellett, annak kiegészítéseként.
  • A sérülések elkerülése, illetve a megfelelő hatékonyság érdekében törekedjünk a sportági technikák helyes és precíz végrehajtására.
  • Amennyiben valaki már a rendszerességgel hozzászoktatta szervezetét a terheléshez, illetve megfelelő alap állóképességre tett szert (minimum háromnegyed óra folyamatos gyenge vagy közepes intenzitású, egyenletes pulzusszámú aerob mozgásra képes), akkor a későbbiekben törekedhet a testedzés intenzitásának az emelésére.
  • active-lifestyle-sportography.jpegAz ideális testsúly eléréséhez is sokkal alkalmasabb kezdetben a napi rendszerességgel végzett kevésbé megerőltető testmozgás (például a gyaloglás). A hangsúly elsősorban ne az intenzitáson, hanem a napi rendszerességen legyen.
  • Erősítse meg izmait, hogy több kalóriát égessen! Az erősítő edzés növeli az izomszövet mennyiségét a zsírszövethez képest, ezáltal az energiaigényes izomsejtek aránya nagyobb lesz. Az izomsejtek lényegesen több kalóriát égetnek nyugalomban, mint a zsírsejtek.

 

Forrás: egeszseg.hu