Öt hasznos edzéstipp nőknek

Azt a tényt, hogy a nők másképp működnek, mint a férfiak, testmozgás közben is szem előtt kell tartani.

A nőknél a testformálásba - ha akarják, ha nem - beletartozik például az ikszláb és a narancsbőr, vagy a hormonháztartás megváltozásával járó hőhullámok elleni harc is. Íme, a Spiegel Online öt hasznos tanácsa.

1. A nők a peteérés (ovuláció) ideje alatt edzenek a leghatékonyabban

A nők pontosan tudják, hogy a havi ciklusuknak megfelelően változik a hangulatuk, ami néha jobb, néha rosszabb. Ezért a hormonok a felelősek, azok döntenek arról, hogy a nő mikor boldog, mikor elégedett, mikor éhes, mikor van tele, mikor kimerült és mikor fáradt.

A hormonok ugyanakkor nemcsak a lelki folyamatokat befolyásolják, hanem a fizikai állóképességet is. A bochumi egyetem sportorvosai rájöttek arra is, hogy a sportolónők ciklusuk második hetében hatékonyabban edzenek, mert jobban épül fel az izomzat, mint más hetekben. Ennek oka, hogy az ovuláció előtt megnövekszik a szervezetben az ösztrogénszint, és vele együtt a fehérjék szintézisét segítő ösztradiol szintje is. Ebben az időszakban tehát intenzíven érdemes edzeni, nem úgy a ciklus végén, amikor az ösztrogén csökkenése miatt nehezebb, fájdalmasabb a mozgás, és a motiváció is erősen csökken.

2. Az erőedzés segít az ikszláb ellen

Hogy mitől jó egy futó technikája, az sok mindentől függ, de nagyon lényeges a lábtengely. "A nők anatómiai szempontból hajlamosabbak az iksz lábra, mint a férfiak" - árulja el Ulrike Korsten-Reck, a freiburgi egyetemi klinika sportorvosa. Ez alapvetően azért probléma (túl az esztétikán), mert jobban terheli az térdízületeket, aminek porcleválás vagy komoly keresztszalag-probléma is lehet a vége. A sérüléseket elkerülendő, a sportorvos azt javasolja, hogy a futással párhuzamosan erősítsük a törzsizmokat is, azok ugyanis javítják a tartást és a technikát.

3. A sportolás és a narancsbőr

A nők és a férfiak kötőszövete sem ugyanolyan, más felépítése. Utóbbiaké hálószerű, míg a nőknél a rostok merőlegesek egymásra. Emiatt viszont rugalmasabb is, ami a terhesség alatt segít a megnyúlásban, utána pedig a visszarendeződésben. Ez a mozgásnál is problémát okoz, ugyanis futás közben a hullámok gyorsabban terjednek szét a rugalmas kötőszövet miatt, ami a feneket és a melleket érinti leginkább érzékenyen. Ezen viszont segít, ha sportmelltartót hordunk, illetve ha feszülős nadrágot veszünk fel.

4. A nők több "holt terhet" cipelnek

A nők átlagban több zsírt tartalékolnak a szervezetükben, mint a férfiak. Normális esetben húsz és harminc, míg a férfiak tíz és húsz százalék között. Ennyivel többet kell cipelniük "holtteherként", így a futás is megterhelőbb számukra. A nők eleve kisebb izomtömeget hordoznak, a szívük és a tüdejük is kisebb, így ha egy nő maximális pulzusszámmal edz, nem tud annyi oxigént felvenni, mint a férfiak, és egy határt nem is tud átlépni.

5. Menopauza alatt a sport megerősíti a pszichét

Ilyenkor a nőknél az ösztrogénhiány miatt csökken az izomtömeg és a csontsűrűség, ez utóbbi miatt a csontritkulás veszélye is megnő. A német sportorvosok szövetsége ennek ellensúlyozására azt javasolja, a mérsékelt edzésmunkát megfelelő táplálkozással kombináljuk. Fontos a napi egy gramm kalcium és D-vitamin. A menopauza ráadásul hőhullámokkal, álmatlansággal, nyomott hangulattal és ingerlékenységgel jár, amiken a testmozgás ugyancsak enyhít. Erősíti a pszichét, és javítja az agy hatékonyságát.

Forrás: hazipatika.com