5 dolog, amit megtehetsz a jó közérzetért

A nyár végével azt érzed, az energiaszinted csökken, és nehezen fogadod el, hogy lassan egyre kevesebb a napsütés, rövidebbek a nappalok. Ne feledd, minden csak azon múlik, te hogyan állsz hozzá a dolgokhoz: most mutatunk öt egyszerű, de hatásos trükköt, amelyekkel bármikor javíthatsz a közérzeteden!

Futás

Az egyik legegyszerűbb dolog, ami mindig boldogsághormont szabadít fel a szervezetben, a mozgás. Ha pedig sport, akkor a futás az, ami tényleg nincs időhöz és helyhez kötve; bárhol, bármikor lehet végezni. Még ha nehezen szánod is rá magad, akkor is gondolj arra, hogy a futáskor nemcsak kalóriát égetsz és fejleszted az állóképességedet, de mozgás közben ki tudsz kapcsolni, vagy esetleg éppen világosabban látod azokat a dolgokat, amik már régóta nyomasztanak. Edzés után pedig garantáltan frissebb, energikusabb leszel, és a dolgokat is más színben látod majd!

Meditáció

Ha rendszeresen sportolsz, emellett viszont elég stresszes életet élsz, és már úgy érzed, a mozgástól sem mindig lesz jobb kedved, akkor érdemes egy kicsit befelé figyelned. Erre a meditáció az egyik legalkalmasabb technika. A rendszeres gyakorlása ugyanis nemcsak a közérzetedet javítja, de megtanulod jobban kezelni a stresszes helyzeteket, alaposabban megismered önmagadat, és javul többek között a koncentrációs képességed is.

Így kezdj neki a meditációnak!

Öltözz fel kényelmesen, és halkítsd le a mobilodat. Keress egy olyan helyet, ahol nem zavarnak meg. Legyen a közeledben óra, de fel is húzhatsz egy ébresztőt. Ülj le kényelmesen, egyenes háttal, a kezed lazán legyen melletted, fejtetővel pedig nyújtózkodj a plafon – ha szabadtéren meditálsz, akkor az ég – felé. Hunyd be a szemedet, és kezdj el mélyeket lélegezni. Próbálj csak és kizárólag a légzésedre figyelni. Időbe telik, mire ilyenkor megtanulod lecsendesíteni a gondolataidat, de érdemes gyakorolni. Próbálj hetente többször, de akár minden nap meditálni 15–20 percet!

Étkezés

Nyomott vagy, úgy érzed, nehéz a tested, nem esik jól mozogni sem? Talán az étkezéseden kéne változtatnod, a tápanyagban szegény étrend ugyanis a közérzetre is komoly hatással van. Ügyelj arra, hogy mindennap többször, lehetőleg minden étkezéshez fogyassz friss gyümölcsöt, zöldséget, és amennyire lehet, próbálj cukor és fehér liszt helyett tápanyagdús gabonákat, rostokat bevezetni az étrendedbe. A húsról is lemondhatsz hetente pár alkalommal, egyél minél több halat, és figyelj a megfelelő folyadékbevitelre! Végül van még egy fontos szabály: bánj óvatosan a túlevéssel, inkább többször kisebb adagok segítségével juttasd tápanyaghoz a szervezetedet!

Kikapcsolódás

Már az idejét sem tudod, mikor voltál utoljára moziban, valahol a barátokkal, vagy mikor csináltál bármit, ami nem a munkához vagy a háztartáshoz kapcsolódik? Ne hagyd, hogy felőröljön a stressz, a napi rutin: igenis szánj időt a kikapcsolódásra, az aktív pihenésre. Lehet, hogy ezért valamit be kell áldoznod, netán szívességet kell kérned, de néha mindenkinek jár egy kis lazítás. És ne feledd, nem kell mindenhez pénz sem: kirándulni egy nagyot a hét végén, sétálni a legközelebbi vízparton vagy áthívni a rég nem látott barátokat – feltölt majd energiával a következő napokra.

Énidő

Ne hidd, hogy az énidő azoknak a luxusa, akiknek sem gyermekük, sem munkájuk nincs, és háztartást sem vezetnek! Sokan ugyanis beleesnek abba a csapdába, hogy mindent maguk elé helyeznek, így amire sosem jut elég idő a nap végén, az te magad leszel. Minden csakis szervezés kérdése: határozd el előre, a napnak mely része az, amikor tudsz magadra szánni pár percet, vagy akár egy órát. Ezt az időt viszont próbáld szigorúan olyan dolgokkal eltölteni, amiket szeretsz, amiktől jó kedved lesz. Ezer éve nem jutottál el a fodrászhoz vagy a kedvenc masszőrödhöz? Ne mindig azt nézd, hogy ha magaddal foglalkozol, akkor úszni fog a lakás: ha jó kedved van, és energikus vagy, minden feladatodat sokkal hamarabb elvégzed majd!

Mit mond a szakértő?

Kutai Orsolya, a NEFI kommunikációs szakértője szerint a jó közérzetet csak akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha kiegyensúlyozott és egészséges életet élünk. „Életmódváltásunk során kiemelten fontos, hogy ne csak egy dolgon – például a táplálkozásunkon – változtassunk, hanem mellette mozogjunk, ügyeljünk lelki egészségünkre is, hagyjunk fel káros szenvedélyeinkkel, így érhető el ugyanis tartós eredmény. A leghatékonyabb módszer az, ha egészséges szokásokat alakítunk ki és építünk be a mindennapjainkba, így észrevétlenül is rutinná válhatnak azok az életmódbeli változások, amik egészségünk és így jó közérzetünk megőrzését segítik.”

Forrás: life.hu