Végleg letennéd a cigarettát? 5 dolog, amivel sikerülhet!

Úgy érzed, eljött az idő, hogy búcsút mondj a dohányzásnak, de már most tudod, hogy nagyon nehéz hónapok várnak rád? Aggódsz, hogy ha belekezdesz, felszalad rád jópár kiló? Tervezz előre egy kicsit, és próbálj beiktatni új dolgokat az életebe. Legyél tudatosabb – íme 5 dolog, ami segít, hogy könnyebben kezdj bele a dohányzásmentes életbe.

Becslések szerint mind itthon, mind bárhol máshol a világon, aki megpróbál leszokni a dohányzásról, azoknak körülbelül a 10%-a jár sikerrel – ők egy évvel később már nem dohányoznak. Azonban ha szakértői támogatást vesznek igénybe a dohányosok, a motiváció is nőni fog. A dohányzás egy szokás, aminek hatalma van felettünk: nem tudatosul, egyszerűen csak csináljuk. A leszokás egy életmódváltást is jelent: fontos, hogy a rossz helyett jó szokásokat építsünk be a mindennapokba – mondja az Országos Korányi és Pulmonológiai Intézet osztályvezető főorvosa, dr. Horváth Ildikó.

Szeresd meg a vizet!

Az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy csökkentsd a nikotin iránti vágyat az, ha lassan megiszol egy nagy pohár vizet. Ez ugyanis felfrissít, csökkenti az elvonási tüneteket, és legfőképpen hidratál. Ráadásul ezzel rászoksz egy olyan egészséges tevékenységre, ami egy idő után szokássá válik, és számtalan pozitív hatása lesz a szervezetedre.

Étkezz másként!

A legtöbben azért nem teszik le a cigarettát, mert félnek az elhízástól. Ha azonban változtatsz a táplálkozási szokásaidon, ettől nem kell tartanod. Figyelj a napi ötszöri étkezésre, és próbáld száműzni az olyan felesleges kalóriákat, amik súlytöbbletet okozhatnak. Fokozatosan csökkentsd az édesség adagodat, fehér lisztből készült élelmiszerek helyett válassz összetett szánhidrátokat. Tudatosan figyelj arra, hogy az evés ne pótcselekvés legyen, ha pedig képtelen vagy nem enni, akkor süti és chips helyett nassolj magvakat, kockákra vágott zöldségeket.

Az e-cigaretta a megoldás?

Szakértőnk szerint mostanra már világszerte vannak adatok az e-cigaretta használatál, amik mind azt bizonyítják, aki erre szokik rá, az kettős használóvá válik. Ezzel csak kitolódik és lassul a leszokás, ráadásul ugyanúgy fenntartja a függőséget, mint a cigaretta.

Mozdulj meg!

Dohányzóként valószínűleg a sport sem volt annyira élvezetes, hiszen a tüdő kevésbé bírja a terhelést. Ha viszont eldöntötted, hogy abbahagyod a dohányzást, érdemes találni egy olyan mozgásformát, amit szívesen csinálsz, amit vársz, és amire tényleg hajlandó vagy idő szánni. Ráadásul a heti 3-4 alkalommal beiktatott edzés segít a súly kordában tartásban is, új ingerek érik a szervezetet, és közben nem lesz időd a cigarettára gondolni.

Kerülj el bizonyos helyzeteket!

Sokan azért képtelenek abbahagyni a dohányzást, mert megszokták, hogy a munkahelyükön óránként kimennek a kollégákkal rágyújtani, a bulikban, az erkélyen szívesen trécselnek cigizés közben a többiekkel...Te azonban próbáld meg kiiktatni a csábításra alkalmas helyzeteket, főképp a leszokás elején. Kérj segítséget, támogatást a barátoktól, kollégáktól, hogy ha arra kerül a sor, ők is rád tudjanak szólni, mit miért csinálsz.

Különbséget kell tenni az alkalmi dohányzók és a nikotinfüggők között – ez utóbbiaknak jóval nehezebb dolguk van, hiszen náluk sokkal drasztikusabban kell változtatni az életmódon. A kritikus időszak általában 1 év, ez idő alatt nem csak életmódot kell váltani, de jó szokásokat, viselkedési módokat kell megtanulni – vallja Ildikó.

Pihenj!

Sokszor a dohányzás egyik fő oka a stressz, a kialvatlanság. Próbálj meg többet aludni, pihenni, mert ha kipihent vagy, sokkal kevésbé lesz kedved rágyújtani. Azt pedig bár könnyű mondani, hogy iktasd ki a stresszt az életedből, de mégis érdemes efelé lépéseket tenned. A jóga, a meditáció erre kiválóak, de már csak azzal is sokat tehetsz a stressz csökkentéséért, ha jobban odafigyelsz a mély légzésre, arra, hogy legyen elég énidőd, és hogy minden nap egy kicsit fel tudj töltődni, mondjuk egy séta közben a természetben.

Leszoknál? Kérj segítséget

Magyarországon a következő 2 évben lehetőség van egy ingyenes, a WHO evidenciája alapján működtetett kurzuson részt venni, ami nagyban segíti a leszokást. Hívd az ingyenes 0680442044-es számot, ahol egy rögzítőre kell felmondanod az adataidat, és 48 órán belül visszahívnak egyeztetés céljából. Itt szakemberek segítenek abban, hogy könnyebb legyen az életmódváltás.

 

Forrás: life.hu