9 tévhit a dohányzásról

i_dohanyzas-artalmai.jpg

Minden dohányos hiszi, hogy rajta kívül mindenki másnak árt a dohányzás. Ennek és a dohányzásának igazolására számos elméletet gyártottak, amelyeket előszeretettel népszerűsítenek is. Tévhitek és cáfolatok következnek.

1. A cigi megnyugtat

Nem. Sőt! A rendszeres dohányzás idegesebbé tesz.  A szervezet ugyanis az egyre gyakoribb dohányzással egyre jobban hozzászokik a nikotinhoz és amikor ennek szintje csökken a vérben, hiányérzet, nyugtalanság érzet jelentkezik. Ezt az érzést csak újabb cigaretta elszívásával tudja csillapítani.

2. A cigizéstől jobb lesz a bizonyítvány

Nem. Ellenben visszafogja még a legjobbak felfogóképességét is. Az agy működéséhez, így a tanuláshoz is igen sok oxigénre van szükség. A cigarettázással a szervezetbe kerülő szén-monoxid, viszont megszállja az oxigénszállító hemoglobint. Az agy így kevesebb friss, oxigénben dús vérhez jut, ami rontja működését, ezáltal a koncentrációs, a tanulási képességet.

3. A dohányzás szexi

Nem. A rendszeresen dohányzók viszont gyorsan vesztenek meglévő erotikus kisugárzásukból is. A sárga fogak és a nikotin ízű csók sem tartozik a vonzó kategóriába. Ráadásul a dohányzás következtében hamarabb ráncosodik a bőr, a haj elveszti egészséges színét, fénytelenné, töredezetté válik. Hosszú távon a dohányzók rosszabbul teljesítenek az ágyban, és akár impotensekké is válhatnak.

kep2.jpg4. A dohányzás karcsúsít

 

Nem. Illetve nem úgy, ahogy az szeretné. A testalkatot és testtömeget elsősorban az határozza meg, hogy milyenek örökölt gének, mit és mennyit eszik, és mennyit mozog mellé az ember. A dohányzás ugyan fokozza az anyagcserét, de ez nem az a jótékony pörgés, amit a mozgással elérhet a szervezet. A rendszeres dohányosoknál előforduló étvágycsökkenés egyben az életfontosságú vitaminok szervezetbe kerülését is akadályozza. Ez pedig betegségekhez vezet. Így ugyan lehet valamicskét fogyni, de nem túl jó az ár érték arány.


 

93_149568bf.jpg5. Akkor dohányzom, amikor én akarok… és bármikor abba tudom hagyni.

A dohányzásban semmiféle függetlenség, vagy szabadság nincs. A nikotin bizony függőséget okoz. Minél többet szív az ember annál inkább rabjává válik. Dohányosként akkor lehet újra független és szabad, ha megálljt parancsol a nikotinnak és kivágja az életéből.

6. A levegőben veszélyesebbek a káros anyagok, mint a dohányfüstben

A szabad levegő, főleg a városi, nagyvárosi valóban nem tartozik a legtisztábbak közé, azonban a dohányfüstben mindez sokkal koncentráltabban jelentkezik. Azoknál a nemdohányzóknál, akik zárt térben rendszeresen belélegzik mások dohányfüstjét, nagyobb eséllyel alakul ki rákbetegség, mint a szabadban megtalálható környezetszennyező anyagoktól.

7. A dohányzás csak hosszú távon, 20-30 év alatt, káros

Nem. Sőt! Sokaknál már az első cigi  szédülést, köhögést okoz. Ez utóbbi később állandósulhat, kiegészülve a rossz lehelettel, a nehezebb levegővétellel, a romló sportteljesítménnyel. Az erek beszűkülése már korán elkezdődik, de minden embernél különböző idő eltelte után válik érzékelhető betegségekké.

large_Think It Makes You Pretty (4).jpg8. A régóta dohányzóknak már túl késő van a leszokáshoz

Leszokni sosem késő! Legyen az ember akármilyen idős, a dohányzás abbahagyásának kimutatható előnyei vannak. Sok káros hatás már néhány hét alatt megszűnik. Emellett, aki 35 éves kora előtt teszi le a cigarettát, hosszú távú kilátásai nem lesznek rosszabbak a sosem dohányzókénál.

9. A csökkentett nikotin, kátrány és szén-monoxid tartalmú cigaretta kevésbé ártalmas

A dohányzó emberek különböző módon szívják a cigarettát. A szippantás mennyisége, időtartama, időköze és a cigaretta tartása, illetve ajkakkal történő összenyomása mind befolyásolják, hogy egy szál cigarettából ugyanannál a dohányosnál mennyi mérgező anyag kerül a szervezetbe. A feliraton szereplő nikotin, kátrány és szén-monoxid tartalom egy géppel végzett mérés eredménye. Ebből nem állapítható meg, hogy egy adott dohányos egy adott szál cigarettájából ténylegesen mennyi kátrányt, nikotint és szén-monoxidot juttat a tüdejébe. A könnyebbnek, light-nak nevezett cigarettákban ammónia segíti a nikotin felszívódását. Tehát függetlenül attól, hogy alacsonyabb nikotin tartalmú szálak vannak a dobozban, ez a mennyiség könnyebben kerül a testbe.

 

Forrás: egeszseg.hu